Onze website ziet eruit om door een ringetje te halen, vind je niet?
Dit hebben we te danken aan ons Marketing Team. En die boeiende blog die je nu aan het lezen bent? Ja hoor, ook het werk van onze marketeers. Zelfs de reden dat je hier bent beland, is te danken aan hun inspanningen. Maar dat is nog niet alles wat ze doen – ze vergroten ook onze naamsbekendheid bij onze doelgroep, wat tot zo ver aardig lijkt te lukken 😉.
Dit alles noem je ‘employer branding’ en in deze blog nemen we je mee achter de schermen. We laten je zien hoe ons Marketing Team werkt aan het employer brand van The Next Label: van eerste brainstormsessie tot aan resultaat. Het Marketing Team vertelt! We hebben ook een video van dit proces gemaakt, je vindt de video hier.
Dit alles noem je ‘employer branding’ en in deze blog nemen we je mee achter de schermen. We laten je zien hoe ons Marketing Team werkt aan het employer brand van The Next Label: van eerste brainstormsessie tot aan resultaat. Het Marketing Team vertelt! We hebben ook een video van dit proces gemaakt, je vindt de video hier.
Wat is employer branding precies?
Dit is het proces waarbij een bedrijf aan zijn reputatie als werkgever werkt en dit aan de wereld laat zien. Het is dus belangrijk om een rode draad te creëren in de externe en interne communicatie van een bedrijf, om zo een samenhangend beeld te maken. Om dit voor elkaar te krijgen, doen we verschillende dingen...
Hoe verbeteren wij onze employer branding?
Simpel, we kijken naar wat onze doelgroep én collega's het liefst willen! Wat TNL wil, is onze doelgroep aantrekken en de medewerkers – als ultiem visitekaartje van TNL – gelukkig houden. We hebben daarom aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, een positieve werkomgeving en bedrijfscultuur en missie. We willen dat deze punten duidelijk zijn voor jou, dus maken we gerichte content. Zo krijgen én behouden we niet alleen talent, maar kennen steeds meer mensen onze naam. Ons proces is op te delen in drie stappen:
Stap 1: Als ik aan TNL denk, denk ik aan...
Eerst plannen we een aantal uitgebreide brainstormsessies in. Hierin bespreken we van A tot Z hoe de organisatie in elkaar zit en wat er moet worden overgebracht aan de doelgroep. Ook laat iedereen uit het team hier zijn/haar eigen licht over schijnen, zodat het plan kan worden gemaakt met behulp van meerdere invalshoeken.
Dit is interessant, omdat er dan eens vanuit vogelperspectief naar de organisatie(s) wordt gekeken waar we elke dag zo in ondergedompeld zijn. Iedereen heeft immers een eigen kijk op dingen. We noemen in deze fase zoveel mogelijk kernwoorden op die ons doen denken aan The Next Label en passen ook mindmap-technieken toe.
Stap 2: Wat zijn onze USP's?
Natuurlijk heel belangrijk om mee te nemen: onze Unique Selling Points, of wel USP's. Wat maakt ons uniek ten opzichte van de concurrent? Ook hier geeft iedereen zijn/haar inbreng, wat vervolgens op één lijn wordt gelegd. Gelukkig lopen deze antwoorden niet zo uiteen 😉.
Als de USP's helder zijn, kun je eigenlijk pas verder; hier ligt de basis van een employer brand. We kijken altijd kritisch naar onze USP's en stemmen deze goed af op onze doelgroep. Zo creëren we een helder verhaal en kunnen we ons gericht focussen op wat zij willen en nodig hebben van ons.
Stap 3: Wie is onze doelgroep?
We houden dus rekening met wie we willen bereiken en welke stappen we moeten nemen om dat te doen. Zo focussen we niet alleen op het 'fun’-aspect van TNL (al is dat sterk aanwezig!), maar ook op het bieden van een helpende hand aan starters. Dat staat namelijk nóg hoger op hun behoefte- en interesselijstje, dan weten dat we een pooltafel hebben en van feestjes houden; dat laat elk bedrijf al zien. Wij hebben iets unieks te bieden en dat willen we uitlichten op de juiste manier aan de juiste personen.
Stap 4: Het ‘show, don't tell-principe'
Onze doelgroep bestaat niet alleen uit starters die we willen aantrekken, maar ook onze eigen TNL’ers zijn er onderdeel van! Hier geldt het ‘show, don't tell-principe'; wie kunnen er beter laten zien hoe leuk we zijn, dan wij zelf? Daarom staan onze social media, website en employer branding video's vól met echte TNL'ers – en niemand anders. Heb je dus interesse in werken bij TNL? Dan zie je meteen wie je collega's worden 😉.
Niet alleen enthousiasmeren we jou (dat hopen we tenminste), maar ook ons bestaande personeel. Omdat onze content zo persoonlijk is en zij er allemaal een plekje in hebben, delen ze dit ook uit enthousiasme en betrokkenheid met hun eigen netwerk. Mooi meegenomen!
Stap 5: De aanpak
Alles uit de voorgaande stappen wordt gefilterd en we maken daaruit de balans op, zodat we weten wat de actiepunten moeten zijn. We gaan dieper op de stof in en kiezen uitgangspunten om verder uit te werken in onze branding. Voor al onze platforms en andere uitingen bedenken we een rode draad die we overal in doortrekken. Zo kiezen we wat we precies met onze website willen doen (staat alles goed?) en waar er nieuwe content voor moet worden gemaakt, omdat designs niet meer bij ons of bij de tijd passen.
Nieuwe Employer Branding video
Nu we het er toch over hebben; onze Content Marketeer Ashley en Digital Content Creator Merle hebben hard gewerkt om samen met productiebedrijf Hustle Creatives onze nieuwe employer branding video te realiseren. Zij vertellen je wat de aandachtspunten hierbij waren:
Ashley: “Bij het maken van een Employer Branding video is het belangrijk om een lange periode van voorbereiding te plannen om onderscheidend te zijn. Evaluatie van het doel, de organisatie vertalen naar beeld en het vinden van een goede productiepartner zijn belangrijk. Het hebben van een plan A, B en C voor alles, is essentieel om bestand te zijn tegen onverwachte dingen. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je meer kunt genieten van het proces op de dag zelf. We hadden een nieuwe Employer Branding video nodig vanwege onze snelle groei en rebranding, en om potentiële werknemers te laten zien dat ze een goede match kunnen zijn!
Merle: “Bij The Next Label hechten we veel waarde aan het individu. Mensen die lekker in hun vel zitten, hun persoonlijke talenten kunnen inzetten en zichzelf kunnen zijn, gaan met meer plezier naar werk en presteren beter. Daardoor groeien zij zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Voor ons was het belangrijk dit over te doen komen, zodat we mensen kunnen werven met onze authenticiteit. Daarnaast denken we dat dit een grote USP is; in een employer branding video wil je laten zien wat jou onderscheidt van andere bedrijven!
We hebben ook nog persoonlijke interviews opgenomen, om iets meer informatie te geven bij de Employer Branding video. Zo maken we onze uiting nog persoonlijker en krijgt onze doelgroep nog meer te weten over onze organisatie.”
Stap 6: Eén team, één taak!
Goed, nu de actiepunten helder zijn, kan iedereen uit het team zijn/haar verantwoordelijkheden pakken. Ons Marketing Team bestaat uit 7 man, daar kun je dus een aardige berg mee verzetten! Om aan je employer brand te werken, moet je veel tijd vrijmaken. Het is een arbeidsintensief project. Onze website en social media-uitingen die je vandaag de dag ziet, hebben ons (in totaal) een jaar gekost. Gelukkig hebben wij ook alle 7 onze eigen expertise en dezelfde drive om het klusje gezamenlijk te klaren!
En als die klus dan geklaard is, wordt het ook allemaal goed bijgehouden. Iedereen blijft alert op mogelijke foutjes, wat inhoudelijke kunnen zijn maar natuurlijk ook hetgeen we precies communiceren. We vinden het heel belangrijk om dicht bij onszelf te blijven en stellen bij alles de vraag: “past dit bij The Next Label en onze doelgroep?” Is het antwoord nee, dan gooien we het om.
En, wat vind jij van onze branding? Als jij er net zo blij van wordt als wij, dan is onze missie geslaagd en al dat harde werk het waard geweest! Ben je benieuwd naar meer over onze TNL’ers en organisatie? Lees hier onze andere blogs!
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts