Hoe overtuig je iemand aan de telefoon? + tips!

21 July 2022 - 3 min

Goede, telefonische werving voer je niet zomaar. Wist je dat er voorafgaand intern al erg veel voorbereidingen plaatsvinden, voor een Consultant überhaupt belt?

We willen er namelijk voor zorgen dat onze processen soepel verlopen. En de manier om dat voor elkaar te krijgen, is door o.a. intern aparte trainingen te volgen, te sparren met je teamlead en te doen aan periodieke coaching sessies. Op die manier zijn onze Consultants op elke situatie en elk scenario voorbereid en weten zij precies hoe ze goede gesprekken moeten voeren. Om een ander zijn of haar droombaan te geven, moeten we natuurlijk wel vanuit up-to-date kennis blijven handelen binnen een branche die óók snel ontwikkelt. En dat creëren we op deze manier! Ben je benieuwd naar hoe we onszelf trainen om goede matchmaking te maken en welke techniek we nog meer toepassen? Lees vooral verder! 

Wat doen we intern aan training en coaching? 


Onze Recruitmentcoach Eva zorgt ervoor dat de Consultants zich blijven ontwikkelen in het vak. Als je net binnen komt wandelen bij The Next Label, ziet dit er in je eerste weken wat intensiever uit dan wanneer je hier al langer werkt. Zo gaat zij elke 1 á 2 weken met je door je voortgang binnen een vast coachplan waarbij alle stappen van het sales- en recruitmentproces aan bod komen. Is je eerste contractperiode voorbij, dan wordt het meer jouw verantwoordelijkheid om invulling te geven aan deze sessies: waar loop jij tegenaan, waar wil jij in groeien? Meer weten over hoe dit precies werkt? Eva schreef er een blog over!  

En wat nog meer? 


Mind the Body & Happyholics 


Intern worden er trainingen gegeven. Zowel door onze eigen medewerkers die bepaalde vakkennis hebben, als door externen. We pakken er twee samenwerkingen uit zodat je een goed eerste beeld krijgt van hoe we dit invullen. Zo volgden we de Insights Discovery training van Happyholics en leerden daarin hoe iedereen een andere persoonlijkheidstypologie heeft. En hoe we daar dus van elkaar mee om moeten gaan natuurlijk! Wil je meer lezen over deze interessante training en de ervaringen van onze medewerkers, dan kan dat hier. 

Naast Happyholics hebben we ook al een tijd een mooie samenwerking met Mind the Body. De naam zegt het eigenlijk al: hoe breng je je mind in balans met je body, om zo het onderste uit de kan te halen op carrière-gebied? Elk team bij The Next Label krijgt een teamtraining van de oprichters en ook krijgen we losse trainingen van ze. We kunnen uit eigen ervaringen zeggen dat deze beide organisaties ons veel waardevolle inzichten hebben gegeven die we nog steeds dagelijks toepassen op de werkvloer. Meer lezen over Mind the Body? Klik hier! 

Tertiaalthema's  


Ook focussen we elk tertiaal op een ander thema, zoals: ondernemerschap, klanttevredenheid en service op maat. Dit doen we zodat we écht aandachtig bezig gaan met onderwerpen die belangrijk zijn voor het recruitment-vak en ons daar steeds in willen ontwikkelen. Het houdt verder in dat we elk tertiaal om de beurt een thema onder de loep nemen en in dat thema trainingen krijgen. Dit kan een training Focus & Flow zijn (hoe zorg je ervoor dat je gefocust aan het werk gaat en blijft?) of een kickbox-training volgen uit initiatief van een medewerker. We doen dit om onszelf scherp te houden, te blijven ontwikkelen (zowel persoonlijk als op werkgebied) en om daarmee het allerbeste uit ons werk te halen. 

Teamleads  


Uiteraard heeft elk team een Teamlead. Dit is een ervaren medewerker die al een aantal jaren rondloopt op de werkvloer en dus alle ins- en outs kent van het vak, onze organisatie en het label waarin hij of zij actief is.  

Elk team heeft als het ware een leider nodig die ieder teamlid in de juiste banen leidt en waar zij bij terecht kunnen voor vragen, begeleiding en advies. Zo gaat dat er dus ook bij ons aan toe. Omdat we werken met korte lijnen en een informele organisatie zijn, is de drempel om vragen te stellen aan je leidinggevende (óf natuurlijk aan andere collega's; iedereen wil elkaar helpen!) veel minder hoog. Daarom is er altijd ruimte voor een snelle sparringsessie tussen de werkzaamheden door.  

Nu we duidelijk hebben wat er allemaal aan een telefoongesprek voorafgaat om goedlopende processen te voeren, is er ook nog een basistechniek die we toepassen om hieraan bij te dragen en er structuur aan te geven. Lees snel verder! 

Welke techniek passen we toe aan de telefoon? 


De techniek die wij toepassen op al onze gesprekken heet IPMERC. Dit staat voor Introduction, Probe, Match, Expand, Rules of Engagement en Close. Het is dus een stappenplan waarmee je een goed gesprek leidt, op zo'n manier dat je jouw doelen voor elkaar krijgt. Even in het kort waar elk woord uit de afkorting voor staat:  

Introduction: de start van je gesprek. Hoe zorg je ervoor dat iemand die eigenlijk niet op jouw telefoontje zit te wachten, niet ophangt? Kom met een creatieve binnenkomer om de aandacht meteen te vangen! 

Probe: wat wil de kandidaat? In deze fase ga je dit achterhalen. 

Match: zie je overeenkomsten met wat de kandidaat wil en wat je klant (bedrijf) wil? Match!  

Expand: nu is het belangrijk dat beide partijen (kandidaat en klant) hun eisen vervuld krijgen. Dit is niet altijd even makkelijk; er kunnen grote verschillen in zitten. In deze fase ga je daarom compromissen sluiten. 

Rules of Engagement: in deze fase vertel je de kandidaat wat jouw rol als zijn/haar Consultant gaat zijn in het proces. Bijvoorbeeld hoe de begeleiding eruit gaat zien en welke vaste contactmomenten jullie inplannen. 

Close: een korte samenvatting van het gesprek dat jullie hebben gevoerd! 

Meer weten over het voeren van een soepel en daadkrachtig wervingsgesprek? Dan staan onze Consultants voor je klaar om eens vrijblijvend met je te bellen 😊 

Tip van onze Business Consultant Maureen 


Natuurlijk sluiten we de blog niet af zonder wat handige tips te geven van eigen bodem. We vroegen aan onze Business Consultant Maureen waar je op moet letten als je werkt in sales en een telefoongesprek voert.  

Zij gaf een duidelijk antwoord: zorg ervoor dat je goed luistert naar wat je kandidaat of klant zegt. Waarom? Omdat je daarmee laat zien dat je geïnteresseerd bent en écht kunt achterhalen wat hij/zij wil. Zowel in een kandidaat of baan als in de samenwerking met jou. Vindt je kandidaat of klant een transparante samenwerking bijvoorbeeld belangrijk? Benadruk dit dan tijdens jullie gesprek en laat het ook zien. Wordt er meer waarde gehecht aan communicatie? Dan spreek je af dat er maandelijks een contactmoment is. Door goed te luisteren maak je het proces voor beide partijen dus prettiger, en dat is een win-win situatie. Toch?  
Heb je interesse in een baan in de sales, ben je benieuwd naar hoe het er verder aan toegaat op de werkvloer van The Next Label en/of zou je eens vrijblijvend willen sparren met één van onze Business Consultants? Dan kan dat natuurlijk. Klik hier om contact op te nemen!  
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur