Hoe je als young professional feedback kunt geven, ontvangen en verwerken

24 July 2023 - 2,5

De jonge Business Consultant Erik was net begonnen met zijn nieuwe baan. Hij was enthousiast om te laten zien wat hij allemaal in zijn mars had en te leren van zijn leidinggevende, Hester. Na een paar weken in zijn nieuwe functie, vroeg Hester hem om even te praten na een teamvergadering.

In haar kantoor aangekomen, merkte Erik meteen dat haar gezicht ernstig was. Ze begon zonder enige aanloop meteen met de feedback. “Erik, je werk is ondermaats. Ik ben teleurgesteld in jou, want ik had hoge verwachtingen van je.”  

Tja, hoe reageer je daar dan op, als je Erik bent? Hesters aanpak is niet oké en in zo'n moment is de makkelijkste weg om daar fel en defensief op te reageren. In deze blog vertellen we je hoe je als young professional omgaat met het geven, ontvangen en verwerken van feedback. Of deze nou opbouwend is of niet. Lees mee! 

Feedback geven


Als je feedback aan iemand geeft, is het belangrijk om specifiek en concreet te zijn. Geef duidelijke voorbeelden van gedrag of prestaties die je wil bespreken, zodat de ontvanger het goed begrijpt. Daarnaast benoem je ook de sterke punten en successen van die persoon. Als je dat doet krijgt hij of zij meer motivatie om aan de slag te gaan met de verbeterpunten. Wat had Hester dus beter kunnen doen? Juist: “Fijn dat ik je even kan spreken, Erik. Ik ben heel blij met [voorbeeld] en [voorbeeld], ik zie dat je inzet de afgelopen weken groot was. Wel wil ik graag iets aankaarten, namelijk [voorbeeld].” 

Erik krijgt op deze manier opbouwende feedback en weet duidelijk waar zijn verbeterpunten liggen. Hij krijgt waardering voor de prestaties die wél in de lijn der verwachting liggen maar ook to the point te horen wat er anders moet. In plaats van de grote weerstand die in scenario 1 bij hem werd opgeroepen, voelt hij de kracht om het nóg beter te doen en is hij Hester dankbaar voor dit inzicht.  

Feedback ontvangen


Aan de andere kant: hoe ontving Erik zijn feedback en waar ging hij de fout in? Hij was niet open en ontvankelijk voor wat Hester te zeggen had. Ergens logisch, want wie is dat wel als iemand je de grond in boort? Toch is het belangrijk om je zo op te stellen, zelfs als het kritisch is. Onderbreek de feedbackgever niet en probeer aandachtig te luisteren naar wat diegene zegt. De boodschap eerst écht begrijpen voor je reageert. Is het je niet duidelijk? Dat kan, maar stel dan verduidelijkende vragen. Blijf kalm en respectvol, ook als er ‘een Hester’ tegenover je zit. Neem feedback niet persoonlijk op (het gaat om je werkzaamheden, niet om jou) en koppel de boodschap los van de feedbackgever.  

Vragen die je ter verduidelijking kunt stellen, zijn: 

  1. “Kun je specifieker zijn over welke aspecten van mijn werk je bedoelt?” 

  2. “Welke voorbeelden kun je geven van situaties waarin ik deze problemen heb laten zien?” 

  3. “Wat zijn precies de verwachtingen voor deze specifieke taak/dit project?” 

  4. “Wat kan ik doen om mijn prestaties te verbeteren in dit gebied?” 

  5. “Wat zijn de belangrijkste punten waar ik me op moet concentreren om mijn vaardigheden te verbeteren?” 

  6. “Zijn er trainingen of middelen die je aanbeveelt om mijn vaardigheden te verbeteren?” 

Feedback verwerken


Goed, Erik heeft de feedback aangehoord en wil nu graag reageren. Voor hij daadwerkelijk fel reageert, zetten we de scène even stop. Want rustig blijven en de tijd nemen om de feedback te laten bezinken, is nu het beste.  

Wat als hij het niet eens is met de feedback? Dan overweegt hij eerst de intentie van de feedbackgever en deelt dan zijn perspectief. Als er in het ergste geval geen oplossing komt, kan er extra hulp worden ingeschakeld van een bemiddelaar. Gelukkig wil een goede leidinggevende altijd naar zijn/haar medewerkers luisteren en ondersteunen, dus komt dit weinig voor. 

Buiten dat, kan zijn dat de feedback nog steeds niet duidelijk is; stel dan opnieuw vragen zodat je het beter kunt plaatsen. Identificeer actiepunten en bekijk specifieke stappen die je kunt nemen om jezelf te verbeteren. Wees niet te hard voor jezelf; feedback is bedoeld om te groeien en te leren. Bovendien maakt iedereen fouten! Erik zal het voortaan anders aanpakken en feedback zien als een leermogelijkheid. Hij oefent meteen in de praktijk wat hij eruit leert en beseft zich nu dat regelmatige feedback helpt bij zijn voortgang en ontwikkeling als professional. 

En Hester? Die is op retraite gegaan. 
Wil je meer lezen over hoe je je beweegt op de arbeidsmarkt, sollicitatietips, The Next Label en andere relevante onderwerpen? Dan kan dat hier. Ben je geïnteresseerd in wat je mogelijkheden zijn bij ons? Bekijk dan onze vacatures en/of neem contact op! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur