Het verschil tussen primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden

23 January 2023 - 2 min

Ga je beginnen met werken? Spannend! Het kiezen van je richting is voor sommigen al een hele opgave. Laat staan dat je meteen weet wat je te wachten staat en waar je op moet letten als je een contract ondertekent.

Gelukkig zijn wij daar om je de nodige informatie te geven, zodat jij tot in de puntjes voorbereid het werkende leven betreedt. Vandaag op het menu: wat is eigenlijk het verschil tussen primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden? En welke secundaire arbeidsvoorwaarden krijg je bij The Next Label? 

Wat zijn primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden? 


Even in het kort: arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden waarop je werkt. Zo simpel is het! Denk bijvoorbeeld aan je salaris, je uren, arbeidsduur en vakantiedagen. Dit zijn meteen ook voorbeelden van primaire arbeidsvoorwaarden (arbeidsvoorwaarden die de basis vormen van je contract).  

Secundaire arbeidsvoorwaarden daarentegen, zijn de voorwaarden die je daar nog bovenop krijgt. Dit alles bij elkaar, staat vastgelegd in een arbeidsovereenkomst (met andere woorden: contract).  

Waar let je op in je contract? 


Nu is het heel verleidelijk om bij het tekenen van je (eerste) arbeidsovereenkomst te focussen op zaken als het salaris. Maar bedenk je goed wat je echt belangrijk vindt; uit welk soort arbeidsvoorwaarden haal je het meeste profijt? 

 Zie je baan als een investering in jezelf en een mogelijkheid om je, vooral als starter, flink te ontwikkelen. Daar horen arbeidsvoorwaarden bij die dit tegemoetkomen, zoals de ruimte om interne trainingen te volgen. Maak het ook persoonlijk: wat heb jíj nodig? Moet je bijvoorbeeld een eind reizen om op je werk te komen, dan zou een reiskostenvergoeding handig zijn. Of voel je je beter als je ook overdag lekker kunt blijven bewegen? Dan kan één van je eisen een sportabonnement zijn, of flexibele uren zodat je onder werktijd naar de sportschool kunt.  

Moet je onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden?  


Je kunt de onderhandeling aangaan om verschillende redenen. Het kan je helpen om je salaris, vakantiedagen, werktijden, vergoedingen en andere belangrijkheden van je baan aan te passen naar jouw specifieke wensen en behoeften.  

Wanneer onderhandel je over je arbeidsvoorwaarden? 


Weet wel dat arbeidsvoorwaarden meestal voor elke medewerker hetzelfde zijn en dat het afhankelijk is van de organisatie waar je werkt wat deze dan precies zijn. Mocht je toch de dingen liever anders zien, zijn er momenten die geschikt zijn om het aan te kaarten. Vóór je dit doet, moet je wel goed voorbereid zijn. Maak daarom eerst je onderhandelingsdoelen helder voor jezelf. Klaar? Dan zijn dit de momenten waarop je dit onderwerp kan bespreken: 

  • Tijdens je sollicitatieproces 


Krijg je een (nieuwe) baan aangeboden, maar ben je nog niet helemaal tevreden met de arbeidsvoorwaarden? Dan kun je onderhandelen. Houd er rekening mee dat de arbeidsmarkt heel krap is en dit jou een stapje vóór geeft: door schaarste ben jij gewild en zijn werkgevers eerder bereid je tegemoet te komen. Wees dus niet bang om voor je belangen op te komen.  

  • Bij een functiewijziging of een promotie 


Stel dat je wat verder bent in je diensttijd en je werkgever je een promotie geeft, sta je goed in je recht om te onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan een hoger salaris of meer vakantiedagen (meest gebruikelijk in deze situatie). 

  • Wanneer je arbeidsvoorwaarden opnieuw worden ingezien 


Het kan voor komen dat een werkgever aangeeft dat er veranderingen gaan plaatsvinden in de arbeidsvoorwaarden, die nadelig zijn voor medewerkers. Dit gebeurt meestal wanneer een organisatie zelf ook veranderingen doormaakt en bijvoorbeeld moet bezuinigen. Dit kan effect hebben op jouw primaire arbeidsvoorwaarden, zoals salaris. Goed moment om dan, ter compensatie, te onderhandelen over je secundaire arbeidsvoorwaarden.  

  • Tijdens een evaluatiegesprek 


Als je ergens in dienst bent, heb je jaarlijkse en/of halfjaarlijkse evaluatiegesprekken met je leidinggevende. Tijdens deze gesprekken heb je de uitgelezen kans om de onderhandeling aan te gaan. Laat zien in hoeverre je gegroeid bent, want je de afgelopen periode allemaal bijgedragen hebt om ook de organisatie te laten groeien en hoeveel je hebt geleerd. Meestal is je leidinggevende hier ook wel van op de hoogte, maar toch goed dit zelf ook helder te hebben, als poot om op te staan.  

Op welke primaire arbeidsvoorwaarden heb je recht?  


Hier heb je dus sowieso recht op, bij welke werkgever dan ook: 

  • Een salaris; 

  • Arbeidstijden (dus hoeveel uur per dag of week je moet werken); 

  • Verlof (het aantal vakantiedagen); 

  • Ziekteverzuim (hoe dit wordt geregeld en hoe de werknemer verzekerd is als hij/zij ziek wordt); 

  • Pensioenvoorziening (hoe het pensioen van de werknemer geregeld wordt); 

  • Opzegtermijn (afspraken hierover die gelden bij het opzeggen van je overeenkomst); 

  • Afspraken over de verboden discriminatie (spreekt voor zich 😉). 


Deze basisvoorwaarden variëren afhankelijk van de sector en de grootte van het bedrijf waarin je werkt. Ze kunnen worden aangevuld met secundaire arbeidsvoorwaarden, waar we het nu over gaan hebben. Wat krijg je bij ons boven op deze primaire arbeidsvoorwaarden? 

Welke secundaire arbeidsvoorwaarden krijg je bij The Next Label? 


Wij zijn een organisatie dat de groei, ontwikkeling en het mentaal welzijn van onze medewerkers op één heeft staan. Onze secundaire arbeidsvoorwaarden dragen daar dus aan bij.  

Een voorbeeld hiervan zijn de verschillende samenwerkingen die we hebben met organisaties die zich richten op mentale gezondheid, persoonlijke groei en algemeen welzijn (sport, wellness, shopping en andere deals). Hierdoor krijgen werknemers de kans om zichzelf te ontspannen, ontwikkelen en laten groeien, zowel professioneel als persoonlijk. Deze organisaties zijn Alleo, Handshake en OpenUp. Hierover (én over wat je van je werkgever mag verwachten op gebied van mentale gezondheid op de werkvloer) kun je lezen in deze blog! 

Dit zijn voorwaarden die je ook terugziet in onze bedrijfscultuur: informeel, motiverend, vriendschappelijk, gedreven en steunend. We hebben het beste met elkaar voor, zowel op gebied van carrière als collegiaal. Daarom helpen we elkaar waar nodig en vieren we successen samen, waardoor iedereen zich betrokken voelt. 
Als je het leuk vindt om meer te lezen over The Next Label of onderwerpen die hieraan gerelateerd zijn, kun je over ons lezen of onze andere blogs bekijken. Ben je nou zó enthousiast geworden van onze werkwijze en bedrijfscultuur en denk je dat wij goed bij jou passen? Dan spreekt onze Corporate Recruiter Britt of HR-manager Michelle je graag. Klik hier! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur