The Next Label is de overkoepelende organisatie van de labels Finture Careers, Cooder Jobs, Vesper People én Buro5. Over laatstgenoemde label gaan we het hebben in deze blog.
Want voor Buro5 werkt een heel team aan talentvolle mensen, waaronder ook drie Recruitment Business Partners (RBP). Mocht je je nu afvragen wat dit precies voor functie is, wie deze toppers zijn en wat ze eigenlijk de hele dag doen, moet je vooral verder lezen!
Wat is een Recruitment Business Partner?
Onze RBP's hebben het doel om onze partners waarmee we een RAAS-samenwerking (Recruitment as a Service) hebben op-en-top te bedienen. Zij focussen zich volledig op de klanttevredenheid en zijn hét aanspreekpunt voor drie verschillende klanten. Daarom werken ze ook één dag in de week per klant op kantoor. Ze kennen de klant goed, nemen processen uitgebreid door en managen hun verwachtingen. Bekijk hier onze vacature en leer meer over deze functie!
Hoe ziet een dag in het leven van een Recruitment Business Partner eruit?
Dit vroegen we aan onze RBP's Megan, Stanley en Fleur. Wat zijn hun werkzaamheden precies, hoe zetten zij elke dag een stapje extra om het onderste uit de kan te halen en wat vinden ze eigenlijk het leukste aan hun baan? Je leest het hier!
Hey Fleur, waar houd je je mee bezig op een dag?
Fleur: “Je hebt een divers takenpakket. Enerzijds houd je je bezig met kandidaten, dit betekent het benaderen en kwalificeren van kandidaten én ze begeleiden door het gehele proces. Dus het uitgebreid voorbereiden van een interview en daarna het uitvragen van feedback. In sommige gevallen ben je ook verantwoordelijk voor het arbeidsvoorwaardelijk gesprek, het bespreken van de aanbieding en het closen van de deal.
Daarnaast werk je veel samen met je vaste klant. Je bent een echte sparringpartner voor hen. Je voert gesprekken op strategisch niveau over openstaande vacatures, je bent kritisch ten aanzien van wat er wordt gevraagd qua profiel, je evalueert of de gemaakte SLA's nageleefd worden vanuit beide kanten, je geeft informatie over de arbeidsmarkt én je bent constant bezig om de recruitment funnel te optimaliseren.”
In een overzichtelijk rijtje alle werkzaamheden van een RBP:
- Benaderen van kandidaten voor de verschillende vacatures.
- Opvolgen van sollicitaties
- Kandidaten telefonisch kwalificeren
- Kandidaten voorstellen
- Kandidaten en hiring managers voorbereiden voor een interview
- Feedback afnemen na een interview
- Interviews inplannen
- Overzicht brengen in de voortgang van de werving
Stanley! Als RBP ga je dus regelmatig op visit bij een klant. Hoe ziet dit eruit?
Stanley: “Tijdens een visit (bezoek aan de klant) houden we een presentatie over RAAS (Recruitment as a Service, één van onze recruitmentdiensten). In deze presentatie vertellen we over het ontstaan van RAAS, wat de klant van ons kan verwachten en hoe de samenwerking eruitziet. Vervolgens bespreken we de behoefte van de klant: waar lopen zij op dit moment tegenaan in hun werving en wat verwachten ze van de samenwerking?
Vaak komt er daarna een tweede visit, waarin we dieper ingaan op de profielen die de klant zoekt. Ook bespreken we dan de processen en maken we concrete afspraken over de scope van de samenwerking.”
Heb je vaste routines op een dag, naast het doen van visits?
“Ik begin 's ochtends met mijn mails en LinkedIn checken. Daarna begin ik aan een salesblok. Hierin zit wel wat voorbereiding: het internet grondig doorzoeken naar interessante leads. Ik eindig mijn ochtend met sourcen en benader dan zoveel mogelijk kandidaten voor de rollen die ik heb openstaan bij mijn klanten. De middag heb ik vaak geblokt met kwalificaties van kandidaten. En mocht ik een kantoordag hebben gepland bij de klant, dan zorg ik voor een goede voorbereiding voor de meetings die ik die dag heb staan."
Megan, gezellig dat je aanschuift. Op welke manier zet jij elke dag een stapje extra?
Megan: “Als je start, krijg je veel trainingen. Afgelopen maand heb ik nog samen met mijn Teamlead Fleur gekeken naar de onboarding van nieuwe RBP's, trainingen die nog missen en hoe bestaande trainingen relevanter kunnen worden gemaakt voor ons. Daarnaast werk ik veel samen met mijn directe collega's en leidinggevenden. Zij helpen mij met tips & tricks om te verbeteren.”
Heb jij daar nog iets aan toe te voegen, Fleur?
“Je ontvangt een uitgebreid inwerktraject met trainingen op het gebied van recruitment, over The Next Label, het label waar je voor werkt én inhoudelijk over RAAS. Ook krijg je allerlei trainingen over gesprekstechnieken met je klant. Maar het grootste gedeelte is learning-on-the-job, hier helpt je Teamlead je met name bij. Hij of zij zal aan het begin ook aanwezig zijn bij klantgesprekken en helpt je bij de voorbereiding ervan.
We zijn nu ook aan het kijken naar externe training en/of coaching. Deze worden individueel gegeven, omdat de te ontwikkelen competenties voor iedereen anders zijn. Dat zal dus op maat worden gemaakt.”
Tenslotte, voor jullie alle drie: wat maakt jullie werk zo leuk?
Megan: “Het leukste vind ik, dat ik een kijkje kan nemen in ‘verschillende keukens’; dat ik onderdeel ben van Buro5, The Next Label én van mijn klant! Ook de variatie in werkzaamheden spreekt me erg aan en dat je mee mag denken over het recruitmentproces bij de klant.”
Stanley: “De combinatie van sales en recruitment, vooral de klantrelatie. Door een langere samenwerking met de klant via RAAS, is het makkelijker een goede relatie op te bouwen.”
Fleur: “Er zijn heel veel aspecten leuk aan deze rol! Noem de diversiteit aan werkzaamheden, het opbouwen van een langetermijnrelatie met de klant, je zelfgeplaatste kandidaten ook live terugzien, meedenken met een klant, werken op verschillende locaties, zoeken op verschillende profielen... moet ik nog even doorgaan? 😉”
Meer weten over onze werkwijzen en bedrijfscultuur? Lees dan verder over ons. Ben je enthousiast geworden van de rol Recruitment Business Partner? Goed nieuws: je kunt gratis onze Vacature Guide downloaden, waarin we de rol van A tot Z uitleggen. We horen graag van je!
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts