Blamestormen: Wat is het en hoe ga je ermee om op de werkvloer?

06 November 2023 - 1,5 min

Op de moderne werkplek zijn teams en samenwerking essentieel. Maar soms kan er een schadelijk fenomeen de kop op steken dat de productiviteit en het welzijn van werknemers beïnvloedt.

We hebben het over blamestormen, een samentrekking van ‘blame’ (schuld) en ‘brainstormen’. Het verwijst naar het gedrag waarbij collega's elkaar de schuld geven voor fouten, problemen of mislukkingen. Lees mee, we gaan dieper in op wat blamestormen is en hoe je er effectief mee omgaat op de werkvloer! 

Wat is blamestormen? 


Het fenomeen is niet nieuw, maar het lijkt in de moderne werkomgeving wel steeds vaker voor te komen. Het is een destructieve gewoonte waarbij teamleden of collega's, in plaats van samen te werken om oplossingen te vinden, de schuld afschuiven en elkaar bekritiseren. Dit gedrag kan negatieve gevolgen hebben, zoals: 

  1. Verminderde motivatie 

  2. Slechte samenwerking 

  3. Verlies van vertrouwen 

Hoe ga je ermee om op de werkvloer? 

Om goed om te gaan met blamestorming, zijn er een paar dingen die je kunt doen op de werkvloer: 

1.Herken en benoem het probleem 

De eerste en belangrijkste stap is het erkennen en benoemen van het probleem. Identificeer specifieke situaties waarin blamestormen plaatsvindt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens vergaderingen, wanneer er fouten worden gemaakt, of als er problemen ontstaan. Doe je dit, dan kan je gezamenlijk gerichte actie ondernemen. 

2. Een cultuur van verantwoordelijkheid 

Moedig teamleden aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties en beslissingen. Dit begint met leiderschap; geef het goede voorbeeld. Een sfeer waarin mensen zich comfortabel voelen om verantwoordelijkheid te nemen, leidt tot een gezondere communicatie en samenwerking. 

3. Ga niet met vingers wijzen 

In plaats daarvan is het beter om de focus te verleggen van schuld naar oplossingen. Dus moedig teamleden aan om samen te werken en dingen op te lossen, in plaats van te blamestormen.  

4. Fouten en mislukkingen zijn leerkansen 

Cliché, maar waar: van fouten leer je het meest. Bespreek wat er misging en waarom het gebeurde. Wat kunnen we ervan leren? Hoe kunnen we vergelijkbare problemen in de toekomst voorkomen? Dit perspectief verandert fouten van iets negatiefs in kansen voor verbetering. 

5. Regelmatige evaluatie en feedback 

Periodieke evaluaties van teaminteracties en feedbacksessies zijn belangrijk om bij te houden of er voortgang is. Zo voorkom je dat dingen een groter probleem vormen dan nodig hoeft te zijn. 

 

 

Hopelijk kom je er met deze tips uit, en is er voortaan minder jij-bakken op de werkvloer en meer harmonie. Vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op, vinden we leuk! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur