blog

Drie belangrijke karaktereigenschappen in sales

“Als Sarah op een festival staat kijkt ze altijd de kat uit de boom, terwijl Daan met zijn open houding binnen vijf minuten al tien nieuwe vrienden heeft gemaakt.” Zo is er over iedereen wel wat te zeggen. Er zijn honderden woorden waarmee je jouw vrienden kunt karakteriseren, omdat er talloze manieren zijn om een karakter te omschrijven. Waarschijnlijk ben je daar zoveel mee bezig omdat je het belangrijk vindt jezelf te onderscheiden. Maar hoe doe je dat? En waarom duiden jouw karaktereigenschappen op succes?

 

Wat zijn dat, karaktereigenschappen?

Een karaktereigenschap, wat bedoelen we daar nou precies mee? Binnen de psychologie worden karaktereigenschappen ook wel jouw persoonlijkheid genoemd. Persoonlijkheid is een begrip waar je dagelijks mee te maken hebt. Je reflecteert op jezelf, waarom is het voor mij zo belangrijk om altijd de beste te zijn? Maar wat altijd nog ‘makkelijker’ lijkt, is het beoordelen van anderen. Waarom moet hij nou altijd zo nieuwsgierig zijn?

Karakter: Een verzameling van eigenschappen die je over een langere periode laat zien, en kenmerken hoe jij je gedraagt in bepaalde situaties.

In het blog De werksfeer binnen Cooder hebben we het over ons hechte team. Hoewel iedereen anders is, delen we toch dezelfde visie. Dit komt onder andere omdat we allemaal nieuwsgierig, integer en gedreven zijn. Dit keer vertellen we meer over deze drie karaktereigenschappen die wij in ons team belangrijk vinden om samen succes te behalen. Herken jij jezelf?

Karaktereigenschappen

Onze content manager Veerle Bens is misschien nog wel de meest nieuwsgierige van ons allemaal. Nieuwe strategieën bepaalt ze vanuit de gedachtes van anderen. Ze stelt tien vragen per seconde, waardoor ze altijd de beste nieuwe ideeën heeft!

 

Waarom wil jij weten of ik nieuwsgierig ben?

Als nieuwsgierig aagje wil je alles weten. Je bent niet tevreden met een eerste antwoord, en gaat altijd op zoek naar achterliggende gedachtes. Wie heeft dat gezegd? Waarom vind je dat belangrijk, en wat bedoel je daar nou eigenlijk precies mee? Waar normaal het gesprek eindigt, vraag jij door. Daardoor kom jij veel meer te weten over jouw gesprekspartner, en speel je in op de juiste kansen. Bingo!!

 

Integriteit als onderscheidend vermogen

Daarnaast vinden wij dat je je in de sales onderscheidt door integer te zijn. Een goede salesman praat niet te veel over zichzelf. Hij zwetst niet, maar luistert aandachtig. Geen haantjesgedrag dus. Ook niet de allermooiste verhalen om daar vervolgens niets van waar te maken. Wat dan wel? Openheid, eerlijkheid en directheid, zonder bot te zijn. Charmante brutaliteit noemen we dat. Hiermee behaal je succes doordat je een gunfactor creëert, omdat je nakomt wat je belooft. Door integer te zijn bouw je samen vertrouwde langetermijnrelaties op. Daar maak je het verschil!

“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.” – C.S. Lewis

 

Gedreven de beste resultaten behalen!

Tot slot ben je als echte salestijger natuurlijk niet tevreden met het minimale. Je bent gedreven om altijd de beste resultaten te behalen. Het liefst overtref je jezelf elke dag weer. Je meet je succes niet alleen aan de hand van jouw resultaten, maar ontvangt ook feedback met open armen. Vanuit daar verbeter je jouw salesskills! Zie je die mentaliteit terug bij jezelf? Pas dan ben je in staat om ook daadwerkelijk stappen te maken en door te groeien naar de top. Business Consultant Jurriën Piekaar is goed op weg. We vroegen hem hoe hij zijn gedrevenheid terugziet in zijn werk:

“Ik wil altijd in alles de beste zijn, dit zie je terug in mijn resultaten en mijn ambitie om te groeien en de eerste te zijn met die groei. Ik kick op vertrouwen en aanzien!” –  Jurriën Piekaar 

 

Karaktereigenschappen

 

Jouw toegevoegde waarde in de sales

Er is niet één antwoord op de vraag waarom jouw karakter op succes duidt. Dat is ten eerste voor iedereen anders, en ten tweede ligt het aan de omgeving waar je werkzaam bent. Het is daarom altijd belangrijk jouw persoonlijkheid te matchen aan een bepaalde werkomgeving. Want als jij lekker op je plek zit, komen jouw succesfactoren goed tot zijn recht. Zit je aan de sollicitatietafel? Dan maak je jouw toegevoegde waarde duidelijk door geschikte voorbeelden te bedenken die aansluiten op de visie van je gesprekspartner. Dus, in onze ogen onderscheid je je binnen de sales met de karaktereigenschappen nieuwsgierigheid, integriteit en gedrevenheid. Hoe zie jij die bij jezelf terug?

 

Herken jij je in bovenstaande eigenschappen en ben je nieuwsgierig geworden hoe je deze eigenschappen terugziet in een rol binnen de sales?

Lees dan dit blog over de rol als Business Consultant
?>